Kansainvälisyys osana kehittämistä

Kansainvälisyys ei ollut hankkeessa irrallinen osa, vaan läpileikkaava teema, joka näkyi niin markkinoinnissa, verkostoissa kuin yritysten toiminnassa.

Kansainvälisyys ei ollut hankkeessa irrallinen osa, vaan läpileikkaava teema, joka näkyi markkinoinnissa, verkostoissa ja yritysten toiminnassa. Käytännössä kansainvälinen yhteistyö toteutui neljällä tasolla: hankeperheen toiminnassa (mm. KISMET, BASCIL, SMEOrigin Interreg Europe ja Karelia Bite), medianäkyvyydessä, osallistumisessa kansainvälisiin tapahtumiin sekä European Region of Gastronomy -verkostoyhteistyössä. 

Medianäkyvyys keskittyi kansainvälistä yleisöä kiinnostaviin teemoihin, kuten järviluontoon, saunakulttuuriin, villiruokaan ja suomalaiseen vieraanvaraisuuteen. National Geographicin, Forbesin ja BBC:n kaltaisissa medioissa julkaistut artikkelit nostivat Saimaan esiin kohteena, jossa luonto ja ruoka muodostavat yhtenäisen kokemuksen. Tällainen näkyvyys vaatii laajan tapahtumasisällön ja vahvan alueellisen brändin.

Kansainvälisiin tapahtumiin osallistuminen, kuten Berliinin Grüne Woche ja Varsovan matkailukonferenssi, ei ollut pelkkää esittäytymistä. Ne tarjosivat tilaisuuden testata Saimaan kilpailukykyä muihin matkailualueisiin verrattuna sekä luoda suhteita mediaan ja matkailualan toimijoihin. Näissä kohtaamisissa korostui, että Saimaa menestyy kansainvälisessä vertailussa erityisesti silloin, kun sen ydinteemoja – puhdasta luontoa, paikallisia raaka-aineita ja omaleimaista kulttuuria – viestitään selkeästi ja tarinallisesti. 

World/European Region of Gastronomy -verkoston sisäinen yhteistyö muodosti neljännen tason. Platform Meeting -tapahtuman isännöinti oli yksi hankkeen merkittävimmistä kansainvälisistä saavutuksista. Tapahtuma osoitti, että Saimaan malli on kiinnostava ja että alueella on annettavaa verkoston muille toimijoille. Useat osallistujat toivat esiin Saimaan kyvyn yhdistää gastronomia luontoon tavalla, joka ei ole muilla alueilla yhtä luontevaa. Kansainvälisyyden vaikutukset eivät siis rajoittuneet yksittäisiin tilaisuuksiin tai vierailuihin, vaan ne loivat pohjaa pitkäjänteiselle työskentelylle: Saimaa on nyt verkostossa tunnistettu alue, jolta odotetaan jatkossakin aktiivista panosta ja uusia avauksia.

World/European Region of Gastronomy 

World/European Region of Gastronomy -status on kansainvälinen tunnustus, jota on hakemuksesta myönnetty 2016 lähtien yhdelle tai useammalle eurooppalaiselle alueelle. Verkostossa on yhteensä 29 aluetta 19 maasta. 

Verkosto laajenee voimakkaasti myös Euroopan ulkopuolelle, ensimmäinen World Region of Gastronomy valittiin vuonna 2024 (Aseer), vuonna 2025 valokeilassa on Espanjan Katalonia, vuoden 2026 alue on ecuadorin Manabí, 2027 Vanuatu ja 2028 Cap Bon (Tunisia). 

Saimaan hyviä palkintoja

Saimaan alueen palkinnot kansainvälisissä kilpailuissa:

• World Food Gift Challenge 2025, Awarded in Categories: Most Attractive Packaging (Pettuinen metsämysli, Koskijärven Villitila) & Best Food Innovation (Pine Tar & Liquorice Honeybrew, Taiga Honey Oy)

• Food Film Menu 2025, Awarded in Category:  Feeding the Planet in partnership with Slow Food (From Field to Table)

• European Young Chef Award 2024, 2. palkinto, Jasmin Kärkkäinen (Samiedu)

• Food Film Menu 2024, Awarded in Category: Linking Urban and Rural  (Saimaa Gastronomy by European Young Chef Award Finalist Matias Roisko)

• World Food Gift Challenge 2023, 2. palkinto (Juureshillot, Nokiakka)

• Food Film Menu 2023, 1. palkinto, Awarded in Category:  Educating for our Future (Harvesting Memories)

• World Food Gift Challenge 2022, 3. palkinto (Koivu -lautanen, Luomus Woodworks), Winner of the category: Best Promotion of the Region (D.O. Saimaa herkkulahjapakkaus)

• Food Film Menu 2022, Awarded in Category: Nominated/Candidate WRG & 3rd Public’s Favourite Film (Jury Visit – Part 2)

• Top 10 Websites for Foodie Travelers, 2024 (Äksyt Ämmät ja D.O. Saimaa) ja 2025 (Äksyt Ämmät ja Taste Saimaa) Saimaa hyviä palkintoja https://www.youtube.com/watch?v=rt6kr9Pe51g https://www.youtube.com/watch?v=cA6g2O4jhEk h