Seuraavat jo päättyneet hankkeet tukivat Saimaa European Region of Gastronomy 2024 -juhlavuoden tavoitteita itäisen Suomen elinvoimaisuuden, kulttuurin, gastronomian ja matkailun kehittämiseksi.
Matkailun ja luovien alojen klusteri halutaan perustaa vahvistamaan yhteistyötä niillä aloilla, joita Savonlinnan kulttuuripääkaupunkihanke ja European Region of Gastronomy -hanke ovat yhdistäneet Saimaan alueen yhteistyöhön.
Lue lisääD.O. Saimaa on Suomen ensimmäinen, alueellinen alkuperä- ja laatumerkki. Merkin sloganissa mainittu hyvä tarkoittaa paitsi korkeaa laatua, myös positiivista vaikutusta ympäristöön, kulttuuriin, alueen elinvoimaisuuteen ja yhteiskuntaan. D.O. Saimaa -merkittyjä tuotteita tai raaka-aineita käyttävät kuluttajat, ravintolat ja jälleenmyyjät tietävät tekevänsä hyvän, eettisen ja vastuullisen valinnan. Saimaa lukeutuu Suomen kansainvälisesti tunnetuimpiin ja arvostetuimpiin brändeihin. D.O. Saimaa –merkki tuotteessa viestii niin kansainvälisille matkailijoille kuin paikallisille kuluttajillekin tuotteen olevan Saimaalta kotoisin, laadukas ja puhdas. D.O. Saimaa –tuottajat, jatkojalostajat ja jälleenmyyjät liputtavat paikallisen ja korkealaatuisen tuotannon puolesta.
Lue lisääHankkeen tavoitteena on lisätä ravintoloiden, vähittäiskaupan, ammattikeittiöiden ja matkailuyritysten tietoisuutta EU:n nimisuojajärjestelmästä. Lisäksi tavoitteena on aktivoida uusia hakijaryhmittymiä ja saada siten uusia nimisuojatuotteita Suomeen. Hankkeessa järjestetään tiedottamista, neuvontaa sekä käytännön ohjausta nimisuojauksen hyödyntämiseen ja uusien hakemusten tekemiseen.
Lue lisääGEOfood -Saimaa Geoparkin ruokamatkailun kehittäminen -hankkeessa rakennetaan alueellista lähiruokabrändiä, lisätään yritysten valmiuksia palvella kansainvälisiä ja kotimaisia matkailijoita ja tehdään näkyväksi vastuullisuuden näkökulma ruokamatkailussa. Hankkeen tuloksena Saimaa Geoparkin alueelle syntyy GEOfood-brändi. Alueen geologinen perintö liitetään lähiruuan tarinaan ja tämä tuotteistetaan. Alueen ruokamatkailupalvelujen näkyvyys lisääntyy ja yritykset saavat uusia toimintamalleja sekä työkaluja toimintansa kehittämiseen. Ruokaketjun eri osa-alueiden toimijoiden ja matkailuyritysten välinen yhteistyö kehittyy.
Lue lisääMuutosmatkailun keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa muutosta aiheuttava tai jopa elämää muuttava kokemus tai elämys, jolla on pysyvä vaikutus henkilön ajatteluun, elämäntapaan ja jopa elämänlaatuun. Käytännössä kokemus tai elämys voi opettaa matkailijaa.
Lue lisääJoensuun kulttuurin unelmavuoden päätavoitteet ovat kulttuurin vahvistaminen, kulttuuri-, taide ja tapahtuma-alan elinvoimaisuus sekä hyvinvoinnin lisääminen alueella.
Lue lisääLappeenrannan kulttuurin unelmavuosi on kulttuurin monimuotoisuutta juhliva yhdessä tekemisen vuosi. Se nostaa esille paikallisia taiteentekijöitä ja kulttuuritoimijoita ja kannustaa kaupunkilaisia kulttuurin pariin. Teemavuosi vahvistaa kulttuuria elinkeinona ja luo pohjaa tapahtuma-alan kasvulle. Kulttuuri lisää hyvinvointia, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Lue lisääHankkeen aikana muodostetaan erilaisista ruokaan liittyvistä palveluista matkailijoita kiinnostava kokonaisuus ja tuodaan Pohjoisen Saimaan aluetta paremmin esiin ruokamatkailukohteena. Yhteistyö ja verkostoituminen kuuluvat hankkeen tärkeimpiin tavoitteisiin - samalla lisätään alueen toimijoiden tunnettuutta sekä muiden toimijoiden että matkailijoiden keskuudessa.
Lue lisääHankkeessa tuetaan paikallisiin raaka-aineisiin, kulttuuriin ja tarinoihin pohjautuvien ruokamatkamuistojen tuotekehitystä Etelä-Savon ja Kymenlaakson harvaan asutulla maaseudulla.
Lue lisääVuonna 2024 maakuntapäivä on lauantaina 31.8. Maakuntapäivän teema on Makujen Pohjois-Karjala.
Lue lisääHankkeen tavoitteena on tehdä Liperistä, Heinävedestä ja Rääkkylästä yhdessä kiinnostava ja näkyvä vastuullisten matkailupalveluiden tuottaja Saimaan vesialueella, osana Lakeland-matkailualuetta. Hankkeessa kehitetään kunnat yhdistävä matkailureitistö ja tuotteistetaan alueesta matkailumarkkinoille houkutteleva kokonaisuus ja tuodaan se näkyväksi kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille.
Lue lisääHanke tähtää Etelä-Karjalan nostamiseen kiinnostavaksi ruokamatkailukohteeksi hyödyntämällä historiatietoa maakunnan ruokaperinteistä kivikaudelta nykyaikaan.
Lue lisääHanke lisää ruoka- ja ravitsemispalvelualan yritysten osaamista oman palvelutarjontansa arviointiin, kehittämiskohteiden löytämiseen ja kehittämisprosessin toteuttamiseen.
Lue lisääSaimaa Skill Share Lab -esiselvityshankkeen tavoitteena on edesauttaa koronasta kärsineiden luovien alojen elpymistä ja luoda uusia ansaintamalleja.
Lue lisääHankkeessa kehitetään Saimaan alueen matkailuyrittäjien verkostoitumista, selviytymiskeinoja, toimintatapoja ja matkailupavelutarjontaa nykyisessä, heikentyneessä markkinahäiriötilanteessa.
Lue lisääHankkeella vahvistetaan yhteistä tarinaa tunnistamalla oman ruoka- ja kulttuuriperinnön erityispiirteet. Hankkeen aikana selvitetään paikallisten ruoka-, kulttuuri- ja matkailutoimijoiden uusia yhteistyömahdollisuuksia ja kumppanuuksia.
Lue lisääPohjois-Karjalan maakuntaliitto kehittää hankkeessa alueen yritysten rekrytointiosaamista ja työnantajamielikuvaa tavoitteena saada maakuntaan osaavaa työvoimaa yritysten kilpailukyvyn varmistamiseksi.
Lue lisääVisit Saimaa 2.5 -hankkeen tavoite on nostaa Saimaa merkittäväksi kansainväliseksi matkailudestinaatioksi Helsingin ja Lapin rinnalle.
Lue lisääHankkeen tavoitteena on vahvistaa pk-yritysten kilpailukykyä erityisesti elintarvike- ja ruokamatkailualan yritysten osalta ja löytää ratkaisuja sekä uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä.
Lue lisääHaluatko pysyä kartalla Saimaa European Region of Gastronomy 2024 -juhlavuoden rakentamisessa? Tilaa uutiskirjeemme!